FAQ – Hesteadvokaten
NB! Informasjonen under er generell og kan ikke erstatte konkret juridisk rådgivning. Ta kontakt dersom du har en sak som krever individuell...
2 min read
I november 2006 kjøpte hobbyrytteren X konkurransehesten Law and Order 4 for kr 200 000 etter å ha prøveridd den én gang. Standardkontrakten fra Norges Rytterforbund ble krysset av for «fullstendig frisk», og hesten skulle brukes til sprang og dressur.
Bare uker senere ble hesten halt, uvillig til arbeid og kastet av rytter. Veterinærutredning 9. januar 2007 påviste bilateral hovsenebensbetennelse (navicular syndrome) – en kronisk, smertefull lidelse. X krevde heving og erstatning; selger Y avslo. Tvisten endte i Oslo tingrett.
Tema |
Tingrettens konklusjon |
Mangelsspørsmålet |
Hesten var vesentlig dårligere enn kjøperen kunne forvente, jf. kjøpsloven § 17 (2) b og § 19 – alvorlig, kronisk hovsykdom gjorde hesten uegnet til avtalt konkurransebru. |
Opplysningsplikt |
Rønning hadde blitt orientert om halthet allerede i 2004, men unnlot å videreformidle dette. Den lojale opplysningsplikten går foran kjøpers undersøkelsesplikt. |
Kjøpers undersøkelsesplikt |
Svendheim hadde ikke blitt særlig oppfordret til røntgen; eventuelt pliktbrudd ble underordnet selgers mislighold av opplysningsplikten. |
Vilkår for heving |
Mangelen var vesentlig, og risikoen forelå ved levering: kjøpet kunne heves, jf. § 39. |
Kjøpere |
Selgere |
Krev innsikt i alle tidligere veterinærfunn – spesielt røntgen fra tidligere eiere. |
All kjent halthet og røntgenfunn må deles skriftlig; usikkerhet bør presiseres. |
Vurder egen røntgen før kjøp, selv om hesten fremstår frisk. |
«Frisk»-rubrikk i kontrakten skaper forventninger – unngå kryss uten forbehold. |
Reklamer raskt og skriftlig ved avvik; dokumenter ridbarhet med video/rapporter. |
Dersom usikker, bruk forbehold eller prisreduksjon i stedet for å risikere heving. |
TOSLO-2007-50674 illustrerer at selgers opplysningsplikt er vid: tidligere halthet må frem, selv om hesten virker frisk ved salg. Tingretten legger også til grunn at kjøpers undersøkelsesplikt er subsidiær – det er selger som sitter med best kunnskap om hestens historie. For profesjonelle og private aktører er dommen en klar påminnelse: ærlighet om gamle skader er billigere enn rettssak.
7. Vår erfaring – slik kan vi hjelpe deg
Vi har ført en rekke saker for både hestekjøpere og -selgere. Dersom du får problemer med hesten etter kjøpet, tilbyr vi en kostnadsfri førstevurdering av om du har en sak. Les også artikkelen «Slik håndterer du tvister ved kjøp og salg av hest».
De fleste innboforsikringer inkluderer rettshjelpsdekning som normalt betaler 80 % av advokatutgiftene ved tvist, mot en fast og variabel egenandel. Vi ordner det praktiske med forsikringsselskapet.
Hvorfor velge Molteberg Nilsen?
Har du spørsmål? Kontakt oss i dag for en uforpliktende prat om din hestesak.
NB! Informasjonen under er generell og kan ikke erstatte konkret juridisk rådgivning. Ta kontakt dersom du har en sak som krever individuell...
Hvert år skifter et stort antall hester eiere i Norge, og de fleste transaksjonene går knirkefritt. Når det oppstår tvist, handler det ofte om...
Frostating lagmannsrett, dom 5. juli 2013 (LF-2012-178362)