AMN - Hesteadvokat artikler

Viktig rettsavgjørelse om opplysningsplikt ved salg av hest

Hvert år skifter et stort antall hester eiere i Norge, og de fleste transaksjonene går knirkefritt. Når det oppstår tvist, handler det ofte om mangelfull eller feilaktig informasjon fra selger – for eksempel om halthet, ryggplager, atferdsutfordringer eller omfattende veterinærbehandling som er gitt rett før salg for å «maskere» symptomer. 

En fersk dom fra Agder lagmannsrett (LA-2020-31480) viser hvor alvorlig det kan bli når selger holder tilbake vesentlige opplysninger. 

 

Saken i korte trekk 

Hendelsesforløp 

Detaljer 

Parter 

Selger () solgte en konkurranseponni til kjøper (Y) for kr 160 000. 

Salgsprosessen 

Ponnien ble markedsført som erfaren og skadefri. Kontraktfeltene om tidligere sykdom/skadebehandling ble stående blanke. 

Første tegn til trøbbel 

Vinteren 2017 begynte ponnien å vegre seg for hinder. Veterinær fant smerter i begge frambein og satte injeksjoner. 

Forverring 

Gjentatte undersøkelser i juni og september avdekket forverring, og røngen viste tydelig skadeutvikling. Avliving ble anbefalt. 

Skjulte journaler 

Kjøper hentet inn behandlingsjournaler som viste at ponnien hadde fått smertestillende og betennelsesdempende behandling rett før salget. 

Rettslig løp 

Kjøper fikk medhold i Forbrukerklageutvalget, tingretten og til slutt lagmannsretten. Selger måtte betale kjøpesum, erstatning og sakskostnader. 

 

Lagmannsrettens vurderinger 

  1. Mangel etter kjøpsloven § 19 bokstav a og b 
    – Ponnien var ikke slik kontrakten beskrev, og selger hadde gitt uriktige/ufullstendige opplysninger. 
  1. Tillit og god tro 
    – Selger lot kjøper prøve og gjennomførte veterinærundersøkelse av ponnien mens den var påvirket av smertestillende, noe retten mente var uforenlig med redelig opptreden. 
  1. Reklamasjonsfrist 
    – Kjøper varslet selger straks problemet ble oppdaget; reklamasjonen var derfor rettidig. 
  1. Årsakssammenheng 
    – Skaden i frambeina var den samme før og etter eierskiftet, dokumentert gjennom journaler. Selgers påstand om at skaden oppstod hos kjøper ble forkastet. 

 

Læringspunkter for selgere 

  • Full åpenhet: Oppgi all kjent skadehistorikk, pågående behandling og bruk av smertestillende. 
  • Dokumentasjon: Legg ved journaler og la kjøper kontakte din veterinær. 
  • Kontraktutfylling: Kryss av riktige felter om tidligere behandling – det blir tungtveiende bevis i en eventuell konflikt. 
  • Redelig visning: Unngå å medisinere hesten før prøveridning/salgsundersøkelse uten å informere kjøper. 

 

Råd til kjøpere 

  • Stille detaljerte spørsmål om tidligere veterinærbehandling, prestasjoner etter medisinsk pause, og om hesten har fått smertestillende nylig. 
  • Be om journalinnsyn: Veterinærer kan gi kopi ved samtykke fra selger. 
  • Egen veterinær: Bruk en uavhengig veterinær til salgsundersøkelsen og vurder røntgen/ultralyd av utsatte ledd. 
  • Skriftlig kommunikasjon: Sikrer bevis ved uenighet. 

 

Oppsummering 

Dommen tydeliggjør at opplysningsplikt ikke bare handler om å svare ærlig når kjøper spør – selger må aktivt dele all informasjon som kan påvirke kjøpers beslutning. Å la en hest fremstå frisk ved hjelp av medisin før salg er i strid med loven og kan føre til heving, erstatningsansvar og dekning av motpartens kostnader. 

Åpenhet og dokumentert historikk er derfor den beste forsikringen for begge parter i en hestehandel. 

 

Vår erfaring – slik kan vi hjelpe deg 

Vi har ført en rekke saker for både hestekjøpere og -selgere. Dersom du får problemer med hesten etter kjøpet, tilbyr vi en kostnadsfri førstevurdering av om du har en sak. Les også artikkelen «Slik håndterer du tvister ved kjøp og salg av hest». 

Dekning av advokatutgifter 

De fleste innboforsikringer inkluderer rettshjelpsdekning som normalt betaler 80% av advokatutgiftene ved tvist, mot en fast og variabel egenandel. Vi ordner det praktiske med forsikringsselskapet.  

 

Hvorfor velge MoltebergNilsen? 

  • Spisset kompetanse: Vi er eksperter på hestesaker. 
  • Praktisk tilnærming: Vi kombinerer juridisk presisjon med bransjekunnskap 
  • Samarbeid: Vi samarbeider med dyktige veterinærer. 
  • Høy suksessrate: Flertallet av tvistene løses uten rettssak. 
  • Klientfokus: Rask respons og tydelige råd – alltid. 
  • Forsikringshåndtering: Vi ordner rettshjelpsdekning. 

 

Har du spørsmål?  Kontakt oss i dag for en uforpliktende prat om din situasjon.