AMN - Hesteadvokat artikler

Heving og erstatning ved kjøp av konkurranseponni

Heving og erstatning etter kjøp av ponni 

En dom fra Agder lagmannsrett viser hvor viktig det er at selger gir fullstendige og riktige opplysninger ved salg av hest. Saken gjaldt krav om heving og erstatning etter kjøp av ponni. Lagmannsretten forkastet anken fra selger over tingrettens dom. Som tingretten kom lagmannsretten til at selger ikke hadde overholdt sin opplysningsplikt om skade i ponniens høyre fremben, slik at det forelå mangel etter kjøpsloven § 19 første ledd bokstav a og b. I likhet med tingretten fant lagmannsretten også at vilkåret for heving av kjøpet var oppfylt, og at ved restitusjon av ytelser skulle hele kjøpesummen tilbakebetales til kjøper. Videre var det grunnlag for å tilkjenne kjøper erstatning for bl.a. utgifter til veterinær som følge av mangelen. Det var ikke reklamert for sent, og uansett hadde selger opptrådt i strid med redelighet og god tro

Bakgrunnen for saken

En familie kjøpte en eldre konkurranseponni for 160 000 kroner. Ponnien hadde tidligere deltatt på høyt nivå i sprangridning, og ble markedsført som en «perfekt læreponni» som var sunn, frisk og fortsatt konkurrerte på MB-nivå.

Kort tid etter kjøpet begynte ponnien å vise halthet og problematferd. Veterinærundersøkelser avdekket etter hvert alvorlige forandringer i kodeleddet på høyre frambein. Tilstanden forverret seg raskt, og ponnien måtte avlives bare ett år etter salget.

Da kjøper innhentet journaler fra ponniens tidligere veterinær, viste det seg at ponnien var behandlet flere ganger for halthet i høyre frambein kort tid før salget, inkludert med sterke medisiner og kortisoninjeksjoner som medførte karenstid for konkurranse. Disse opplysningene var ikke gitt til kjøper.

Rettslig vurdering

Lagmannsretten la til grunn at selger hadde brutt sin opplysningsplikt etter kjøpsloven § 19 bokstav a og b:

  • Uriktige opplysninger: Ponnien ble solgt som «sunn og frisk», men var allerede under behandling for alvorlige leddproblemer.
  • Tilbakeholdte opplysninger: Journalene viste at ponnien var behandlet gjentatte ganger rett før salget. Disse opplysningene ble ikke gitt til kjøper eller den veterinæren som gjennomførte salgsundersøkelsen.

Retten fremhevet at opplysningsplikten er streng og går foran kjøpers eventuelle undersøkelsesplikt. Det var selgers ansvar å sørge for at kjøper fikk korrekt og fullstendig informasjon om hestens helsetilstand.

Ettersom hesten kort tid etter kjøpet ble ubrukelig til sitt tiltenkte formål (konkurranse), og til slutt måtte avlives, ble mangelen vurdert som et vesentlig kontraktsbrudd. Dermed hadde kjøper krav på heving.

Konsekvenser for selger

Selger ble dømt til å:

  • Tilbakebetale kjøpesummen på 160 000 kroner, med renter.
  • Betale erstatning for veterinærutgifter og andre kostnader som følge av mangelen.
  • Dekke sakskostnader for både tingrett og lagmannsrett, totalt over en halv million kroner.

Læringspunkter for kjøp og salg av hest

Denne saken gir flere viktige lærdommer for både kjøpere og selgere:

  • Selgers opplysningsplikt er omfattende: Alle kjente forhold om hestens helse må opplyses, spesielt hvis det har vært behandlinger rett før salget.
  • Maskering med medisiner er ulovlig og risikabelt: Å la en hest prøverides eller fremstå frisk når den er medisinert, kan få alvorlige rettslige konsekvenser.
  • Kontraktens innhold er sentralt: Hvis viktige helseopplysninger ikke tas inn i kontrakten, vil det normalt tale sterkt mot selger i en tvist.
  • Heving kan være aktuelt selv ved eldre hest: Selv om ponnien var 17 år gammel, ble helsetilstanden ansett som en vesentlig mangel fordi den var uegnet til avtalt bruk.

Konklusjon

Lagmannsretten kom til at kjøpet måtte heves, og kjøper fikk både kjøpesum, erstatning og saksomkostninger tilkjent. Dommen understreker at åpenhet og redelighet ved salg av hest er avgjørende – og at brudd på opplysningsplikten kan bli svært kostbart for selger.

 

Ta kontakt for en uforpliktende prat

Har du spørsmål, eller står du midt i en tvist?
Vi tar gjerne en uforpliktende samtale og gir deg en vurdering av dine muligheter.